SEO – co to takiego oraz jak je rozgryźć?

SEO, czyli Search Engine Optimization

Seo to w wolnym tłumaczeniu optymalizacja pod kątem systemu wyszukującego. Mowa oczywiście o wyszukiwarce Google, ale można też optymalizować pod kątem innych, jak np. Bing. Obecnie jest to jednak tylko ciekawostka.

Pokrótce chodzi o poprawę widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania. Mówi się, że jeśli witryna nie znajduje się na dwóch pierwszych stronach wyszukiwania to tak jakby nie istniała. I nie bez powodu – mało kto zapuszcza się dalej niż na drugą stronę.

Szybki efekt?

Optymizację przeprowadza się poprzez szereg akcji na stronie oraz działania zewnętrzne. Oficjalnie zajmują się tym pozycjonerzy i jeśli chcemy, aby nasza witryna szybko znalazła się na pierwszej stronie, to słono za to zapłacimy. Używają oni stron internetowych, które mają już swoje lata i solidną pozycję w Google. Kiedy zamieszczamy na nich linki do nowej strony, algorytm automatycznie postrzega ją jako bardziej atrakcyjną. Jeśli dodatkowo jest ona profesjonalnie zoptymalizowania i ma niski współczynnik odrzucenia (ludzie spędzają na niej trochę czasu, a nie od razu wychodzą), to wystrzeliwuje w górę. W tym pomaga oczywiście content, przygotowany przez copywritera, od którego pozycjoner nalicza sporą marżę. Tak jak wspomniałem, taki zabieg dużo kosztuje i z pewnością nie jest na każdą kieszeń. W żaden sposób nie gwarantuje także sukcesu, a oszustw w tym sektorze jest cała masa.

Chyba raczej nie... 🙂

Alternatywą jest droga żółwia. Na takie podejście decyduje się większość osób. Postaram się omówić w kilku punktach, w jaki sposób możemy zwiększyć atrakcyjność naszej strony w Google. Takie podejście zapewni nam również bezpieczną pozycję ze strony przyszłych aktualizacji robotów sortujących strony.

Content is a king – treść jest królem

W myśl tej zasady optymalizowane są algorytmy przetwarzające strony. Trzeba przyznać, że robią to naprawdę dobrze. Oceniają, jak wartościowa jest treść zamieszczona na stronie. Oczywiście musi być ona unikalna, dobrze rozmieszczona oraz nie może męczyć czytelnika. Tworząc regularnie treści, które ludzie chcą czytać i udostępniać; z pewnością zagwarantujemy sobie sukces. Najpopularniejszym sposobem na osiągnięcie tego celu jest prowadzenie bloga na domenie strony. Skrupulatne wrzucanie wartościowego contentu jest kluczowe dla dobrego pozycjonowania strony. Z tego względu firmy (także pozycjonerskie) zatrudniają copywriterów, którzy dbają o ten aspekt. 

Architektura strony

Kolejną sprawą jest zadbanie o odpowiednie środowisko naszej strony internetowej. Nie może być ona zbyt skomplikowana – algorytmy nie powinny napotykać problemów podczas skanowania jej. Prostota jest naszym największym sprzymierzeńcem. Ważne są także zmyślnie rozmieszczone przekierowywania oraz nawigacja. Powinniśmy dbać o odpowiednią optymalizację na urządzenia mobilne. Na dzień dzisiejszy szacuje się, że może pochodzić z nich nawet 50% ruchu i algorytm doskonale zdaje sobie z tego sprawę. Strona powinna się także szybko ładować i być zabezpieczona certyfikatem SSL.

Tagi, frazy kluczowe, meta opisy

Tutaj wchodzimy na grząski teren. Widziałem już wiele razy, jak ludzie fiksują się na tym punkcie. Oczywiście nie radzę lekceważyć tej części, ale polecam mieć się na baczności. Działania muszą być przemyślane, gdyż są wdrażane jedynie pod kątem skanowania algorytmu. W żadnym wypadku nie może ucierpieć treść ani przekaz.

Odpowiedni tytuł strony to podstawa. Powinien on zawierać frazę kluczową, ale musimy uważać, aby nie zrobić z niego karykatury. Nie powinien być także za długi.
Meta opis, czyli to, co wyświetla się pod tytułem; podobno nie jest używany przez roboty jako czynnik bezpośrednio wpływający na pozycjonowanie, aczkolwiek warto zamieścić w nim kluczowe informacje, o czym jest strona. Zachęci to do odwiedzin.
Nagłówki w HTML służą do sortowania treści w samym kodzie HTML. Przykładowo, tytuł jest oznaczony jako H1, a tytuły rozdziałów pod nim jako H2, następnie podrozdziały oraz to, co pod nimi rozwija się na H3, H4 i tak dalej… Główny zamysł jest taki, aby w H1 oraz H2 zamieszczać słowa kluczowe. Jednak, tak jak napisałem wcześniej, nie powinniśmy się nadmiernie skupiać na tym punkcie.

Backlinks

Na samym początku wspominałem o płatnej usłudze zamieszczania linków ze stron z zewnątrz do nas i vice versa. Nazwa takiego odnośnika to backlink. Możemy to zrobić samodzielnie, jednak trochę to potrwa. Znając strony które nie są naszą konkurencją, a są w jakiś sposób związane z naszą branżą, możemy nawiązać współpracę z ich twórcą. Możliwe, że będzie zainteresowany obupólną korzyścią z połączenia się poprzez wzajemne linkowanie. Taki zabieg można wykonać, przykładowo; cytując kogoś i zamieszczając przekierowywanie do jego słów za pomocą hyperlinku. Budujemy w ten sposób swój autorytet. Możemy wykupić pakiety linków, ale lepiej na to uważać – możemy sobie w ten sposób także zaszkodzić, jeśli są one wątpliwej reputacji.

Na sam koniec warto wspomnieć także o...

Social Media ciągle rosną w siłę i łatwo to wykorzystać – istnieje wiele widget’ów pozwalających na udostępnianie content’u. Możemy w ten sposób szybko budować zasięgi. Najlepsze są takie, które “wędrują” za czytelnikiem. Wtedy na pewno nie zapomni on o polubieniu 🙂

Algorytmy Google są stale dopracowywane, dawno jednak nie było większych zawirowań  spowodowanych ich aktualizacjami. Nie znaczy jednak, że takich już nie będzie. Możemy wyjść im naprzeciw, tworząc zdrową sieć z wartościowymi informacjami. I właśnie w tym możemy Ci pomóc. Wychodzimy naprzeciw najnowszym trendom i oferujemy usługi, które zapewnią Ci pierwsze miejsce w wyszukiwarce.
 
Zapraszam także do przeczytania artykułu poświęconemu pracy copywritera. Być może rzuci on trochę więcej światła na nasz fach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *