Teksty na zamówienie

Dlaczego warto wybrać agencję copywriterską?

Spis treści

Ścieżka usłana trudnymi wyborami…

Na rynku nie tylko polskim, ale i zagranicznym istnieje wiele mniejszych bądź większych firm, specjalizujących się w copywritingu. Swoje usługi oferują również copywriterzy freelancerzy – z założenia niezależni eksperci. Szukając kogoś, kto będzie wykonywać teksty na stronę www, mamy twardy orzech do zgryzienia – od podjętej decyzji zależy przyszłość naszego biznesu, marki, produktu… Kogo wybrać? Komu zaufać? Jak poznać czy osoba, z którą rozmawiamy jest specjalistą, czy najzwyklejszym partaczem?

Przegląd dostępnych możliwości

Zleceniodawca zawsze ma wybór. W omawianym przypadku może powierzyć swój biznes agencji reklamowej, agencji copywriterskiej, agencji SEO bądź niezależnemu copywriterowi freelancerowi. Na rynku istnieją także inne twory, jak na przykład agencje interaktywne czy kreatywne, ale skupimy się wyłącznie na najpopularniejszych rozwiązaniach. Każdy z wymienionych podmiotów (poza samotnym wilkiem) może różnić się wielkością i zasobami finansowymi i chociaż rola copywritera jest taka sama – niezależnie od miejsca, w którym pracuje – to efekty jego pracy są różne.

Jak wygląda współpraca z agencją reklamową?

Jesteś jednym z wielu

Duże agencje reklamowe mają to do siebie, że zatrudniają wiele osób. Firmy te świadczą szereg usług związanych z marketingiem, wśród których oczywiście znajduje się copywriting. Nie bez powodu mówi się, że gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść. Statystyki dowodzą, że retencja (utrzymanie klienta) w firmach o szerokim spektrum działania jest znacznie trudniejsza. Polityka agencji wymusza na pracownikach natychmiastowe zastąpienie niezadowolonych klientów nowymi, w innym wypadku firma miałaby problem z utrzymaniem się na rynku. Klient jest sprowadzony do roli „kolejnego numerka”. Mówiąc prościej: jak nie ten, będzie inny.

Świeżynka prawdy Ci nie powie

Rozbudowana struktura agencji reklamowej prowadzi do wielu – niekoniecznie pozytywnych – sytuacji. Zleceniodawca chcąc nawiązać kontakt z taką firmą, niemal zawsze kontaktuje się z jednostką odpowiedzialną za sprzedaż usługi – nigdy nie ze specjalistą, który docelowo będzie odpowiedzialny z nasze zlecenie. Wiedza tej osoby na temat copywritingu zazwyczaj zależna jest od ilości lat przepracowanych w tej firmie. „Świeżaki” mogą mieć spory problem, aby udzielić odpowiedzi na podstawowe pytania. Co więcej, osoby te niekoniecznie będą potrafiły przekazać odpowiednie wytyczne tzw. specjalistom. Brak podstawowej terminologii, brak znajomości mechanizmów rządzących branżą copywritingu – ogólnie mówiąc brak zaznajomienia się z tematem sprawia, że jednostki te są dla nas całkowicie nieprzydatne. Samo nawiązanie współpracy sprowadzi się do ogólników: zrobimy audyt strony, napiszemy teksty, dodamy słowa kluczowe. Prowadząc taką rozmowę nie mamy szans na konkrety. Jesteśmy zmuszeni zaufać sprzedawcy, który zazwyczaj rozmawia z nami na podstawie skryptu/notatek.

Niezwykle (nie)atrakcyjna umowa

Zgodziliśmy się na współpracę z agencją reklamową. Co dalej? Przyszła pora na podpisanie umowy. Duże firmy niemal zawsze żądają od nas podpisania stosownego dokumentu i jest to jak najbardziej zrozumiałe. Umowa ma chronić również i nasze prawa. Nie da się jednak ukryć, że dokument w przypadku zlecenia opiewającego na zawrotną sumę 100, 200 czy nawet 500zł wydaje się zbędny. Co innego, gdybyśmy zobowiązali się do współpracy długoterminowej – co najmniej miesięcznej. No właśnie… Decydując się na współpracę z agencją reklamową zazwyczaj musisz podpisać umowę na określony czas. Ubezpiecz się zapisem, który da Ci możliwość zrezygnowania z usług firmy w każdej chwili, nie zaś po miesięcznym okresie wypowiedzenia.

„Junior”, „Senior” – co to za różnica

Podpisaliśmy umowę. Czy teraz w końcu porozmawiamy ze specjalistą? Zawsze można mieć nadzieję. Szanse na uzyskanie konkretów od fachowca są jednak znikome. Dlaczego? Agencje reklamowe współpracują z szeregiem klientów. Nowi odbiorcy przychodzą i odchodzą. A specjaliści nie rosną na drzewach. Najlepsi z najlepszych copywriterów dwoją się i troją, by wykonać na czas kolejne zlecenia. Jeden copywriter może być odpowiedzialny nawet za kilkadziesiąt projektów! Chyba, że spotka nas „zaszczyt” i naszym zleceniem zajmie się… JUNIOR COPYWRITER! Nie ma nic gorszego niż składanie wielu lat ciężkiej pracy w ręce zwykłego adepta.

Prawda jest taka, że współpracując z agencją reklamową, będziemy rozmawiać wyłącznie z pośrednikami. Taki stan rzeczy prowadzi do problemów komunikacyjnych, pomyłek czy przedłużania czasu realizacji zlecenia.

Niekoniecznie niska cena = najwyżej średnia jakość

Zasada jest prosta: im mniej pośredników, tym atrakcyjniejsza stawka. W przypadku agencji reklamowej nie mamy żadnych szans na rozmowę z odpowiedzialnym za nasze zlecenie copywriterem. Wbrew temu, co mogłoby się nam wydawać, agencje reklamowe nie mają niskich, atrakcyjnych stawek. Decydując się na współprace ze „specjalistami od wszystkiego”,  ryzykujemy otrzymanie tekstu o stosunkowo niskiej jakości. Dlaczego płacimy tak dużo, a otrzymujemy tak niewiele? Prawda jest smutna. Na jednego copywritera pracującego w agencji reklamowej przypada kilkudziesięciu klientów. Potencjalny specjalista nie ma czasu na rzetelne wykonywanie swoich obowiązków – autorskie tworzenie treści. Ucieka się więc do legalnych, aczkolwiek mało przyzwoitych metod – korzysta ze specjalnych programów, które pozwalają mu tworzyć sztampowe teksty. Niestety, część copywriterów posuwa się o krok dalej i swoją pracę sprowadza wyłącznie do poprawy tekstu „rzuconego” w translator.

Podsumowanie pracy z agencją reklamową

  • Brak bezpośredniego kontaktu z copywriterem – kontaktujemy się wyłącznie z pośrednikiem;
  • mało czasu poświęcanego na zleceniodawcę i jego biznes;
  • ryzyko współpracy z juniorem, nie z pełnoprawnym specjalistą;
  • konieczność podpisania długoterminowej, nierzadko nieopłacalnej dla nas umowy;
  • wysokie, mało atrakcyjne ceny.

Współpraca z agencją SEO

Najpierw SEO, potem merytoryka – nigdy na odwrót

Wśród firm oferujących tworzenie treści są również agencje SEO. W przypadku tego nieco mniej popularnego rozwiązania nie musimy się aż tak rozwodzić. Agencje SEO, jak sama nazwa wskazuje, zajmują się przede wszystkim pozycjonowaniem stron. Chociaż usługa ta jest pośrednio związana z tworzeniem treści, nie jest tożsama. Można powiedzieć, że SEO to zupełnie inny dział niż copywriting. Tego typu firma skupia się głównie na swojej docelowej pracy, dopiero w drugiej kolejności zajmując się tekstami.

Nie da się ukryć, że branża SEO jest niezwykle ważna w copywritingu. Promując treści w Internecie należy pomyśleć o jednym i drugim rozwiązaniu. Jednakże szukając wyłącznie copywritera, agencja SEO nie wydaje się słuszną opcją. Dlaczego? Wiele kwestii pokrywa się tutaj z tymi poruszonymi przy okazji omawiania agencji reklamowej. Nie ma więc sensu każdej z nich opisywać ponownie.

Specjalista „widmo”

Kiedy chcemy nawiązać współpracę z dużą agencją SEO, nasz kontakt zaczyna się niemal zawsze od rozmowy ze sprzedawcą. Potem sytuacja jest analogiczna do przypadku agencji reklamowej – pertraktacje z copywriterem są praktycznie niemożliwe. Jeśli wybierzemy mniejszą firmę, najprawdopodobniej uda nam się porozmawiać ze specjalistą, ale… w dziedzinie pozycjonowania. Firmy te zazwyczaj nie zatrudniają fachowców w zakresie pisania treści – wyłącznie z nimi współpracują. Nierzadko na zasadzie umowy o dzieło lub B2B. Niezależnie od tego, na jaką agencję postawimy i tak przyjdzie nam rozmawiać wyłącznie z pośrednikami, których notabene też trzeba opłacić… Brak konkretów wymusza na nas obdarzenie zaufaniem sprzedawcy, który wyłącznie recytuje formułki z kartki albo – co gorsza – w ogóle nie wie, o czym mówi i jedynie zdawkowo odpowiada na pytania, chcąc doprowadzić do podpisania umowy.

Zwiększona „papierologia”

Jeśli chodzi o umowę, agencje SEO – tak samo jak reklamowe – nie stronią od podpisywania dokumentów. Mimo że copywriting jest ich usługą dodatkową, a nie priorytetową, wymagają od nas nierzadko mało intratnej umowy. Nawet jeśli firma nie posiada własnych copywriterów, a jedynie pośredniczy w usłudze, zmuszona jest podpisać pełen obostrzeń „papierek”, gdyż od niego zależy, czy wywiąże się z obowiązku wobec osoby trzeciej – innej firmy, agencji czy freelancera.

Wysoka stawka = niewiadoma jakość

Agencje SEO nie posiadają własnych specjalistów od content marketingu. Copywriterzy zatrudnieni w tego typu firmach to najczęściej przeciętni „pisarze”, specjalizujący się w tekstach zapleczowych lub preclach. Zasadnicza większość speców od pozycjonowania jedynie współpracuje z innymi firmami, odpowiedzialnymi za tworzenie treści. Z racji pośredniczenia agencji w usłudze – jej koszty są stosunkowo wysokie. Część naszych pieniędzy idzie do pośrednika, który tak naprawdę przynosi małe korzyści; reszta dla copywritera.

Podsumowanie pracy z agencją SEO

  • Brak bezpośredniego kontaktu z copywriterem – kontaktujemy się wyłącznie z pośrednikiem,
  • mało czasu poświęconego na zleceniodawcę i jego biznes – każdy jest traktowany podobnie,
  • częsta konieczność podpisania mało intratnej umowy,
  • całkowita niewiadoma, jeśli chodzi o treści,
  • średni pułap cenowy.

Jak wygląda współpraca z freelancerem?

Copywriter copywriterowi nierówny

Decydując się na współpracę z wolnym strzelcem, mamy niemal 100-procentową pewność, że szczegóły zlecenia będziemy ustalać ze specjalistą – osobą, odpowiedzialną za tworzenie tekstów. Zanim jednak dojdzie do pierwszej rozmowy, przyjdzie nam podjąć decyzję: kogo wybrać? Na rynku znajdziemy niezliczoną ilość copywriterów freelancerów. Niektórzy z nich specjalizują się we wszystkim, inni chwalą się tym, że są dobrzy w konkretnym rodzaju tekstów bądź w konkretnej dziedzinie. Wybór tego jednego – najlepszego – nie jest taki prosty, jak się wydaje. Może minąć sporo czasu zanim znajdziemy copywritera, który zostanie z nami na dłużej. Niestety, rynek w tej branży dzieli się na zawodowców i osoby, które tylko dorabiają w wolnym czasie (studentów, rodziców, nauczycieli). Nigdy nie mamy pewności, na kogo trafimy, a przecież o biznes należycie zadba jedynie profesjonalista.

Cena i czas realizacji zlecenia

Termin realizacji zlecenia w przypadku copywriterów freelancerów zależy od długości tekstów. Jedna osoba ma znacznie mniejsze „moce przerobowe”, niż dziesięciu copywriterów pracujących w agencji. Chociaż osoba pracująca na własny rachunek nie ponosi kosztów związanych z utrzymaniem miejsc pracy, często jej usługi są droższe aniżeli w/w firm. Copywriterzy freelancerzy windują ceny na rynku. Jeżeli samotny strzelec ma problemy finansowe, będzie starał się o każde możliwe zlecenie. Im więcej ich weźmie, tym dłużej będzie pisał. W niektórych przypadkach czas realizacji tekstu może wynieść nawet kilka tygodni. Niestety, nie każdy jest w stanie czekać. Copywriter freelancer może jednak pozwolić sobie na szybszą realizację konkretnego zlecenia kosztem innego – oczywiście za odpowiednio wyższą stawkę. Zaletą współpracy z pojedynczą jednostką jest pewnego rodzaju elastyczność. Copywriter freelancer bez problemu dopasuje się do naszych oczekiwań, weźmie pod uwagę wszystkie sugestie, odpisze na każdą wiadomość…

Wysoka cena = wysoka jakość (przeważnie)

Jakość tekstów pisanych przez copywritera freelancera zależy od jego umiejętności. Nie da się jednak ukryć, że doświadczony copywriter zapewni szereg wysokiej klasy rozwiązań, z których na pewno będziemy zadowoleni. Najważniejsze, aby dokonać prawidłowego wyboru na samym początku. Jeżeli uda nam się „odsiać” wszystkich dorabiaczy i trafić na rzetelnego specjalistę, możemy spodziewać się satysfakcjonujących treści, dostosowanych do naszych potrzeb. Ceny więc wahają się od „niewiarygodnie niskich” i „bardzo atrakcyjnych” poprzez „ujdzie”, skończywszy na „PANIE, ZA CO TAKA KWOTA?”

Ciągła niepewność

Największą wadą współpracy z copywriterami freelancerami jest brak pewności wykonania zlecenia. Większość wolnych strzelców pracuje na własny rachunek. Jakiekolwiek sytuacje losowe w postaci choroby czy wypadku sprawiają, że tracimy z nimi kontakt. W agencji pracuje spora ilość copywriterów i w razie niespodziewanej sytuacji nasze zlecenie przejmie inna osoba (co może odbić się na jego jakości). Copywriter freelancer jest sam. Jedna kryzysowa sytuacja i jedyne co nam pozostaje to… cisza. Brak zlecenia. Większość firm nie może pozwolić sobie na takie sytuacje. Straty finansowe spowodowane przestojami mogą być ogromne, a do tego dochodzą także kwestie wizerunkowe.

Podsumowanie współpracy z copywriterem freelancerem

  • Trudność wyboru rzetelnego copywritera – duże ryzyko trafienia na osobę dorabiającą, a nie specjalistę,
  • cena usługi uzależniona od „widzimisię” copywritera,
  • termin realizacji zlecenia zależny od długości tekstu,
  • bezpośredni kontakt z copywriterem,
  • elastyczność pracy,
  • niepewność wykonania zlecenia,
  • ryzyko nagłego zakończenia współpracy, np. gdy copywriter freelancer znajdzie lepszego klienta.

Jak wygląda współpraca z agencją copywriterską?

Co oferuje agencja copywriterska?

Agencja copywriterska – w porównaniu do agencji reklamowej czy SEO – zrzesza przede wszystkim copywriterów, którzy są specjalistami od tworzenia wysokojakościowych treści. Opisy produktów, artykuły blogowe, treści reklamowe i sprzedażowe, regulamin sklepu, copywriting techniczny oraz wpisy na portale społecznościowe i marketing szeptany – firma tego rodzaju zapewnia zazwyczaj każdego rodzaju rozwiązanie w swojej branży. Jako że jej specjalnością jest copywriting, mamy pewność, że nasze zlecenie będzie zrealizowane najlepiej jak to możliwe.

Ludzie żyją dzięki opowieściom. Pozwól nam opowiedzieć Twoją.

Agencja copywriterska Teksty na zamówienie to przede wszystkim ludzie, którzy wierzą w moc słowa pisanego. Dzięki różnorakim zainteresowaniom naszych copywriterów, tworzymy zespół nietuzinkowych osób o równie nietuzinkowych zainteresowaniach, co przekłada się na efekt wykonywanych przez nas zleceń. Do każdego zadania podchodzimy z ciekawością i niegasnącym zaangażowaniem. Poznajemy produkt od podszewki, podkreślamy jego unikatowość i tworzymy niebanalne narracje, które wpadają w pamięć. I to właśnie dzięki temu ludzie wracają po więcej.

Duża ilość copywriterów w jednym miejscu

W agencji copywriterskiej pracują copywriterzy, specjalizujący się w różnych branżach. Jedna firma zrzesza fachowców odpowiedzialnych za różnego rodzaju teksty, z niemal każdej tematyki. Mówiąc prościej: firma ta podejmie się – i co najważniejsze zrealizuje – każdego rodzaju zlecenie. Jeśli szukamy specjalisty w tym zakresie, zależy nam na jego wszechstronności. Nie sposób co tydzień marnować kolejne godziny na weryfikowanie potencjalnych zleceniobiorców. Agencja copywriterska,  tak samo jak agencja reklamowa, może korzystać z usług handlowca – osoby odpowiedzialnej za pozyskiwanie nowych klientów. Ukierunkowanie się na konkretny rodzaj działalności sprawia jednak, że handlowiec w agencji copywriterskiej sam jest najczęściej copywriterem. Nie da się ukryć, że to znacznie ułatwia pierwszy kontakt, a także dogadanie szczegółów zlecenia i dalsze przekazanie wytycznych.

Duża firma – mała retencja. Jak to możliwe?

W większości przypadków duże firmy muszą nieustannie pozyskiwać nowych klientów. W przypadku agencji copywriterskich retencja jest stosunkowo niska. Wynika to z faktu, że nawet największe przedsiębiorstwa z tej branży zatrudniają od kilku do kilkunastu, rzadziej kilkudziesięciu specjalistów – znacznie mniej osób od agencji reklamowych. Agencje copywriterskie bazują na stałych klientach, stąd też każdy kolejny odbiorca jest dla nich na wagę złota. Każdy z copywriterów dokłada wszelkich starań, aby zatrzymać przy sobie swojego zleceniodawcę – zwłaszcza, kiedy ten oferuje mu zlecenia o tematyce czy strukturze związanej z jego hobby, zainteresowaniami czy studiami. Tutaj klient nie jest kolejnym numerkiem, a ważnym „trybikiem”, niezbędnym do prawidłowego działania całej firmy. Jeden negatywny komentarz może mieć wpływ na wypłatę każdego z copywriterów, zrzeszonych pod jedną nazwą. To jeden z tych aspektów, który wymusza na nich pracę na najwyższych obrotach.

Czas i koszt realizacji zlecenia

Jeden copywriter z czterdziestoma zleceniami pracuje znacznie mniej efektywnie niż dziesięciu z czteroma zleceniami. Czas realizacji jest więc znacznie szybszy – zazwyczaj oscyluje w granicach 24-48h dla tekstów krótkich (do 25 000zzs.). Poza terminem równie ważną dla nas kwestią jest finalny koszt usługi. Z racji tego, że współpracujemy z pominięciem zbędnych pośredników, a do tego z osobami, które specjalizują się akurat w zleconej przez nas tematyce, możemy spodziewać się atrakcyjnych cen. Agencja copywriterska jest z reguły tańsza niż agencja SEO czy agencja reklamowa, ale przeważnie droższa niż tani copywriter freelancer.

Copywriter -> Redaktor -> Klient

Większość klientów nie zdaje sobie sprawy, że zlecenie – zanim do nich trafi – zostaje poddane kontroli jakości. Agencje copywriterskie zrzeszają nie tylko copywriterów, ale również redaktorów – jednostki odpowiedzialne za dokładną analizę naszych tekstów i wyłapanie wszystkich, nawet najdrobniejszych potknięć. Dwuetapowa weryfikacja minimalizuje ryzyko popełnienia błędów językowych czy merytorycznych.

Podsumowanie współpracy z agencją copywriterską

  • Duża ilość doświadczonych, zajmujących się tworzeniem różnego rodzaju treści z zakresu prawie każdej branży; copywriterów w jednym miejscu,
  • wysokie prawdopodobieństwo rozmowy ze specjalistą odpowiedzialnym za nasze zlecenie,
  • wysoka jakość merytoryczna treści,
  • możliwość zlecenia dowolnego rodzaju treści,
  • szybki czas realizacji usługi,
  • średni koszt realizacji usługi,
  • strategia biznesowa dostosowana do indywidualnych potrzeb klienta,
  • w razie nieobecności zleceniobiorcy możliwość zastąpienia go innym,
  • współpraca z redaktorami.

Wybór należy do Ciebie!

Analiza każdej dostępnej możliwości pozwali wybrać najlepszą z nich. Nie da się ukryć, że agencja copywriterska jest najlepszą opcją, jeżeli zależy nam na wysokojakościowych treściach. Za wyborem specjalistów przemawia również doskonała znajomość prawa i współpraca z odpowiednimi jednostkami w zakresie RODO. Treści tworzone przez agencję copywriterską są zgodne z aktualną podstawą prawną oraz normami społecznymi. Ogromne moce przerobowe sprawiają, że agencja jest w stanie realizować szczególnie długie czy trudne zlecenia w bardzo szybkim czasie. Oczywiście istnieją odstępstwa od reguły i można trafić na przykład na agencję SEO, w której pracują fachowcy w zakresie tworzenia profesjonalnych treści. Taki scenariusz jest jednak mało prawdopodobny.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Być może zainteresuje Cię także...