Jak stworzyć e-book?

Jak stworzyć e-book? Poradnik krok po kroku.

Czym jest e-book?

Ebook to publikacja literacka w zapisie cyfrowym. Jego skrót oznacza “electronic book”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza “elektroniczna książka”. E-booki najczęściej wydawane są w formacie PDF, pozwalającym na przeglądanie ich na dowolnym urządzeniu. Ułatwia to także rozpowszechnianie ich pomiędzy użytkownikami. 

Jakie są zalety e-booka?

Największą zaletą jest natychmiastowy dostęp do jego zawartości. Nie ma potrzeby oczekiwania na druk, planowania dystrybucji, czy innych czynności związanych z wydaniem książki w wersji papierowej. Skupiamy się wyłącznie na kampanii promocyjnej, aby sprzedać jak najwięcej sztuk.

Zaletą będzie także możliwość dopasowania wielkości czcionki, czy zamieszczenia odnośników do witryn internetowych w jego wnętrzu.

Jakie są jego wady?

To, co jest mocną zaletą, może też być w niektórych przypadkach wadą. Łatwe rozpowszechnianie będzie wiązało się również z umożliwieniem dostępu do materiału osobom, które za niego nie zapłaciły. Nie sposób jednak z tym zawalczyć – jeśli ktoś nie będzie chciał zapłacić autorowi za jego pracę, nawet wydanie książki w wersji papierowej go nie powstrzyma.

O czym może być e-book?

Tak naprawdę o wszystkim. Pytanie, które raczej powinniśmy sobie postawić to, w jakim celu chcemy wydać e-booka? Czy w ramach promocji produktu, informacyjnie (np. dla pracowników), czy może po prostu chcemy napisać powieść? Niezależnie od celu, należy uwzględnić poniższe etapy w tworzeniu dzieła. Podzieliłem je na 8 kroków jak stworzyć własnego e-booka. 

1. Sprecyzowanie grupy docelowej czytelników.

Wyobraźmy sobie postać naszego czytelnika. Kim on jest? W jakim celu czyta naszą publikację? Co o nim wiemy? Dopiero jak odpowiemy sobie na te podstawowe pytania, będziemy w stanie stworzyć wartościową treść, ponieważ nadrzędnym celem
e-booka jest, aby spełniał on zadanie, do którego został stworzony.

target grupa
tytuł ebooka

2.Stworzenie tytułu oraz nazw rozdziałów.

Czytelnik musi wiedzieć, czego się spodziewać w środku. Do tego służy odpowiedni tytuł książki. Przykładowo, gdy tworzymy poradnik jak zbudować dom, nie musimy popuszczać wodzy fantazji. Wystarczy proste “Jak zbudować dom, krok po kroku”. W zdecydowanej większości przypadków sprawdzi się zasada, mówiąca, aby zbytnio nie komplikować. Rozdziały zaś, to swego rodzaju “mapa” książki. One także powinny być proste i pozwalać na szybkie odnalezienie się w zawartości.

3. Zacznij pisać.

Pora wziąć się do roboty. Poza ubraniem rozdziałów w słowa, warto także zwrócić uwagę na odpowiedni rozkład treści. Tekst formatuje się pod czytelnika, aby łatwiej przyswoił zawartą w e-booku wiedzę. Składa się na to wytłuszczanie słów kluczowych, zmiana czcionki na większą, czy też używanie kursywy i stosowanie odpowiednich odstępów. Zabieg ten ma na celu skupienie uwagi na najważniejszej treści, a także pozytywnie wpływa na komfort czytania.

 

4. Wybierz styl książki.

W tym punkcie warto przesiąść się z Worda na coś bardziej przyjaznego w tworzeniu e-booków. Możemy w tym celu wykorzystać darmowego Adobe XD, który przydaje się nie tylko w tworzeniu e-booka. Będzie zdecydowanie bardziej przyjaznym narzędziem.

Styl elektronicznej książki to głównie kolorystyka. Warto więc wybrać taką, która budzi skojarzenia z tematem e-booka lub spersonalizować ją kolorami naszej marki. Należy wybrać także czcionkę, która będzie odpowiednia.

teksty na zlecenie

5. Przystrój e-book w zdjęcia/ilustracje.

Następny krok to uzupełnienie projektu w ilustracje. Jeśli e-book zawiera dużo merytorycznej wiedzy, dużo łatwiej będzie się go przyswajać z ilustracjami, podkreślającymi najważniejsze punkty. Jeżeli nie posiadamy zdjęć, warto skorzystać z portalu takiego jak Pixabay, aby znaleźć dostosowane na potrzeby komercyjne obrazy. Unikniemy w tym wypadku ewentualnych problemów związanych z naruszeniem Praw Autorskich.

6. Konwersja do formatu docelowego.

Najprostszy z kroków. Polega na wyeksportowaniu pliku do docelowego formatu. Istnieje wiele ich rodzajów, najbardziej przyswajalnym będzie pdf – prawie każde urządzenie jest w stanie go otworzyć. Oprócz PDF, są także EPUB, MOBI, AZW, IBA i inne. W zależności od rodzaju e-booka oraz urządzenia docelowego, warto rozważyć wszystkie ewentualności.

7. Stwórz miejsce do dystrybucji.

Może to być dedykowana strona www, fanpage, czy sklep internetowy. Zakup nie powinien być skomplikowany, by nie zniechęcać potencjalnych Kupujących. Pamiętasz, jak na początku poradnika mówiłem o zaletach e-booka? Szybki dostęp do zawartości to ogromny plus i nie powinno się tego utrudniać. Czytelnik powinien mieć książkę zaraz po zakupie. Częstą praktyka jest także dodawanie e-booka jako gratis w zamian za zapisanie się do newslettera – płatność jest jedynie zgodą na otrzymywanie treści marketingowych.

kampania marketingowa

8. Zajmij się promocją.

Pora na ostatni krok. Celem jest dotarcie do jak największej liczby osób. Chyba chcemy, aby nasza twórczość została doceniona? Istnieje mnóstwo narzędzi mogących nam w tym pomóc, najlepiej jednak wynająć dobrą agencję reklamową. Unikniemy przy tym zbędnych błędów oraz rozczarowań i oszczędzimy czas, który jest na wagę złota.

W jaki sposób możemy Ci pomóc?

Jako Agencja Copywriterska służymy pomocą na każdym etapie tworzenia e-booka. Specjalizujemy się w tworzeniu treści, ale nabraliśmy doświadczenia także w innych dziedzinach. Jeśli zdecydujesz się na współpracę z nami, z pewnością tego nie pożałujesz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *