Teksty na zamówienie

Po co jest i kiedy stosować microcopy, UX writing?

Spis treści

Jak ważny jest UX writing?

Większość copywriterów nie wie, czym jest UX writing i dlaczego jest tak ważny. To jeden z najważniejszych elementów tworzenia wartościowej dla potencjalnego odbiorcy witryny WWW bądź aplikacji mobilnej. 

Definicja UX writing

UX writing (User Experience) to nic innego jak treści informacyjne, funkcyjne bądź informacyjno-funkcyjne. To krótkie, choć niezwykle istotne słowa, a także zlepki słów, mające na celu zwiększenie funkcjonalności danej strony WWW. To wyrazy bądź zdania kierowane bezpośrednio do potencjalnego klienta. Samo pojęcie powstało na bazie innowacyjnego trendu – User Experience. Zakłada on projektowanie interfejsów technologicznych tak, by odzwierciedlały one logikę żywej jednostki, a nie logikę maszyn. UX docelowo usprawnia korzystanie z aplikacji, upraszczając skomplikowany proces interakcji użytkownika z systemem informatycznym.

Jak można się domyślić, sam UX writing jest częścią UX. To stosunkowo krótkie treści, począwszy od nagłówków, poprzez nazwy kategorii, a skończywszy na napisach zlokalizowanych na przyciskach (buttonach). UX writing uwzględnia również pojedyncze – dostosowane do wymogów SEO – akapity oraz krótkie opisy na stronie głównej. Ich celem jest szybkie, intuicyjne przeprowadzenie czytelnika przez interfejs witryny (aplikacji, bloga, sklepu, programu etc.) w preferowane przez niego miejsce – do konkretnego produktu bądź funkcji. Jak wygląda to w praktyce?

UX writing w praktyce – przykład

Klient szukający na stronie sklepu odzieżowego kurtki zimowej powinien mieć do wyboru możliwości:

  1. Wyszukiwarkę oznaczoną słowem Wyszukaj zamiast W tym polu możesz wpisać produkt, którego poszukujesz.
  2. Ręczne wyszukiwanie produktu poprzez przechodzenie do kolejnych kategorii Odzież męska->Kurtki->Kurtki zimowe lub Odzież męska->Zima->Kurtki nie zaś błądzenie po stronie, przebijając się przez jej kolejne, irytująco podpisane zakładki Odzież->Odzież przeznaczona dla mężczyzn->Odzież dedykowana na zimowe wieczory->Kurtki dla mężczyzn wysokich/Kurtki dla mężczyzn niskich.

Przydługawe, źle opisane, pozbawione merytoryki przyciski/odsyłacze/opisy kategorii zmniejszają funkcjonalność strony, odrzucając potencjalnego klienta do dokonania za pośrednictwem serwisu zakupu. Treści tworzone zgodnie z UX writing mają zachęcić użytkownika do pozostania na stronie oraz uczynić tekst (nawet ten najkrótszy) łatwiejszym i przyjemniejszym w odbiorze.

Co wspólnego ma UX writing z microcopy?​

Odpowiedź na to pytanie nasuwa się sama, zwłaszcza po przeczytaniu powyższej definicji UX writing. Microcopy to szczególnie krótkie (mikro) treści: komunikaty, instrukcje, hasła czy komentarze, pojawiające się na stronie WWW (w formularzu, aplikacji, programie). Niegdyś za ich tworzenie odpowiedziani byli programiści – obecnie zadanie to spadło na copywriterów i agencje marketingowe/reklamowe.

UX writing – jak robić to dobrze: podstawowe zasady

Istnieje kilka kluczowych kwestii, które każdy specjalista UX writing musi mieć na uwadze.

  • Na wysokojakościowe treści tworzone w modelu UX writing składa się kilka elementów. UX writing to nie tylko tworzenie, ale również projektowanie treści. Całość łączy w sobie odpowiednią technikę z kreatywności, wraz z dużym baczeniem na funkcjonalność.
  • Mniej znaczy więcej!
    Spójrz na to, co stworzyłeś, zaznacz połowę i naciśnij delete. Zasada ta jest wyjątkowo wszechstronna. Pisanie zgodnie z UX writing jest zwięzłe – każde słowo ma znaczenie. Zamień: Zanim skomentujesz niniejszy tekst, musisz dokonać autoryzacji profilu. W tym celu się zaloguj. na Zaloguj się, aby skomentować.
    Pamiętaj, że odbiorca nie wszedł na Twoją stronę, aby tracić czas.
  • Porzuć długie bloki tekstu na rzecz krótkich akapitów, gdyż nie piszesz książki fantasy. Rozdziel treści na spójne części (na przykład tak, jak w tym artykule). Pamiętaj, aby każdy akapit miał ręce i nogi. Nie przerywaj wypowiedzi w połowie myśli. Jeśli już o tym mowa, pogrubienia i podkreślenia nie są Twoim wrogiem (no chyba że używasz ich nagminnie).
  • Stanowczo pożegnaj się z podwójnymi zaprzeczeniami. Zamień: To nieprawda, że w naszym sklepie nie ma okazji na Najlepsze okazje w sieci.
  • Zadbaj o poprawną konstrukcję zdania. To szczególnie ważne w komunikatach oraz instrukcjach. Czasownik opisujący nadrzędną wartość dla odbiorcy musi znajdować się w pierwszej części zdania. Mówiąc prościej, zamiast: Zejdź na sam dół strony, aby wysłać ankietę na Wyślij ankietę na dole strony.
  • Zaniechaj branżowego, technicznego słownictwa. Zazwyczaj nikt, poza inną osobą z branży, go nie rozumie. Odrzuć: Wystąpił błąd systemowy (kod: 868378): problemy z uwierzytelnieniem i przyjmij Błąd logowania: nieprawidłowe hasło.
  • Zaprzyjaźnij się z cyframi. Wygodniej czyta się: 18 produktów w koszyku, odOsiemnaście produktów w koszyku.
  • Nie bój się „zabawnych komunikatów”, ale używaj ich z głową. Śmieszne wstawki na stronie specjalizującej się w produkcji zniczy wydają się nie na miejscu. Sprzedając jednak gadżety na Dzień Chłopaka, możesz pozwolić sobie na nieco więcej „luzu”.
  • Nie bój się obrazków. Pamiętaj, że ludzie nie lubią czytać. Większość z nich tylko przelatuje tekst wzrokiem. Graficzne przedstawienie rozwiązania np. rejestracji konta, znacznie bardziej przypadnie im do gustu.
  • Pomijanie kwestii grzecznościowych jest jak najbardziej w porządku. Zamiast Proszę o wciśnięcie przycisku tutaj napisz po prostu Wciśnij tutaj.

Zasady UX writing należy stosować wszędzie tam, gdzie ma się do czynienia z odbiorcą masowym: na stronach WWW, aplikacjach, w formularzach i instrukcjach obsługi czy na portalach społecznościowych.

Ludzie żyją dzięki opowieściom. Pozwól nam opowiedzieć Twoją.

Agencja copywriterska Teksty na zamówienie to przede wszystkim ludzie, którzy wierzą w moc słowa pisanego. Dzięki różnym zainteresowaniom naszych copywriterów, tworzymy zespół nietuzinkowych osób o równie nietuzinkowych zainteresowaniach, co przekłada się na efekt wykonywanych przez nas zleceń. Do każdego zadania podchodzimy z ciekawością i niegasnącym zaangażowaniem. Poznajemy produkt od podszewki, podkreślamy jego unikatowość i tworzymy niebanalne narracje, które wpadają w pamięć. I to właśnie dzięki temu ludzie wracają po więcej.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Być może zainteresuje Cię także...