Teksty na zamówienie

Po co jest i kiedy stosować microcopy, UX writing?

Spis treści

Lorem ipsum czyli kilka słów o tym, jak ważny jest UX writing

Okazuje się, że większość copywriterów nie wie, czym jest UX writing i dlaczego jest tak ważny. Wbrew temu, co może się wydawać, nie mamy tu na myśli groźnej choroby zakaźnej, nowej odmiany płazińca, czy też nazwy afrykańskiego sukulenta. UX writing to jeden z najważniejszych elementów tworzenia, wartościowej dla potencjalnego Obiorcy, witryny WWW bądź aplikacji mobilnej. Zastanówmy się, co jako pierwsze rzuca nam się w oczy, po wejściu na stronę danej firmy. Jej kolorystyka? Ogólny układ? A może funkcjonalność? Otóż nie. Pierwszy rzut oka niemal zawsze kierujemy na nagłówki. Nie da się nie zauważyć, że są one napisane nieco większą czcionką, co oczywiście wyróżnia je na tle pozostałych treści. Nudne i sztampowe nie budzą w nas ciekawości, a tym samym, w jakiś sposób zniechęcają do dalszego analizowania zawartości witryny. Czy UX writing to zatem sztuka pisania chwytliwych nagłówków? Nie tylko…

Definicja UX writing

UX (User Experience) writing to nic innego jak treści informacyjne, funkcyjne bądź informacyjno-funkcyjne. To krótkie, choć niezwykle istotne słowa, a także zlepki słów, mające na celu zwiększenie funkcjonalności danej strony WWW. To wyrazy bądź zdania kierowane bezpośrednio do potencjalnego Klienta, a nie jak było jeszcze kilka lat temu – do e-robotów. Samo pojęcie UX writing jest stosunkowo nowe, powstałe na bazie innowacyjnego w branży IT trendu – User Experience. Ta, z pozoru skomplikowana idea, zakłada projektowanie interfejsów technologicznych tak, by odzwierciedlały one logikę żywej jednostki, nie zaś logikę maszyn. UX docelowo usprawnia korzystanie z aplikacji, nadając jej jednocześnie nieco „człowieczeństwa” i upraszczając skomplikowany proces interakcji użytkownika z systemem informatycznym.

Jak możemy się domyślić, sam UX writing jest częścią UX – obejmującego szeroko pojęte treści. Mamy tu na myśli treści stosunkowo krótkie, począwszy od nagłówków, poprzez nazwy kategorii, a skończywszy na napisach zlokalizowanych na przyciskach (buttonach). UX writing uwzględnia również pojedyncze, dostosowane do wymogów SEO, akapity oraz krótkie opisy na stronie głównej. Ich celem jest szybkie, intuicyjne przeprowadzenie Odbiorcy-Czytelnika przez interfejs witryny (aplikacji, bloga, sklepu, programu etc.) w preferowane przez niego miejsce – do konkretnego produktu bądź funkcji. Jak wygląda to w praktyce?

UX writing w praktyce – przykład

Klient szukający na stronie sklepu odzieżowego kurtki zimowej powinien mieć do wyboru możliwości:

  1. Wyszukiwarkę oznaczoną słowem Wyszukaj zamiast W tym polu możesz wpisać produkt, którego poszukujesz
  2. Ręczne wyszukiwanie produktu poprzez przechodzenie do kolejnych kategorii Odzież męska->Kurtki->Kurtki zimowe lub Odzież męska->Zima->Kurtki nie zaś błądzenie po stronie, przebijając się przez jej kolejne, irytująco podpisane zakładki Odzież->Odzież przeznaczona dla mężczyzn->Odzież dedykowana na zimowe wieczory->Kurtki dla mężczyzn wysokich/Kurtki dla mężczyzn niskich.

Przydługawe, źle opisane, pozbawione merytoryki przyciski/odsyłacze/opisy kategorii zmniejszają funkcjonalność strony, odrzucając potencjalnego Klienta do dokonania za pośrednictwem serwisu zakupu. Treści tworzone zgodnie z UX writing mają zachęcić Użytkownika do pozostania na stronie, uczynić tekst (nawet ten najkrótszy) łatwiejszym i przyjemniejszym w odbiorze.

Co wspólnego ma UX writing z microcopy?​

Odpowiedź na to pytanie nasuwa się sama, zwłaszcza po przeczytaniu powyższej definicji UX writing. Microcopy to szczególnie krótkie (mikro) treści: komunikaty, instrukcje, hasła, komentarze etc., pojawiające się na stronie WWW (w formularzu, aplikacji, programie). Niegdyś, za ich tworzenie odpowiedziani byli programiści, w czasie wdrażania danego rozwiązania. Obecnie zadanie to spadło na copywriterów i agencje marketingowe/reklamowe.

UX writing – jak robić to dobrze: podstawowe zasady

Oczywiście nie wystarczy znać zasady, aby robić to dobrze. Trzeba je rozumieć, wiedzieć o czym się pisze. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, ż trzeba „czuć to, co się robi”. Istnieje kilka kluczowych kwestii, które każdy specjalista UX writing musi mieć na uwadze.

  1. Na wysokojakościowe treści tworzone w modelu UX writing składa się kilka elementów. UX writing to nie tylko tworzenie, ale również projektowanie treści. Całość łączy w sobie odpowiednią technikę z nutkę (bardzo małą) kreatywności i dużym baczeniem na funkcjonalność.
  2. Mniej znaczy więcej!
    Spójrz na to, co stworzyłeś, zaznacz połowę i naciśnij delete. Zasada ta jest wyjątkowo wszechstronna. Pisanie zgodnie z UX writing jest zwięzłe – każde słowo ma znaczenie. Zamień: Zanim skomentujesz niniejszy tekst, musisz dokonać autoryzacji profilu. W tym celu się zaloguj. na Zaloguj się, aby skomentować.
    Pamiętaj, że Odbiorca nie wszedł na Twoją stronę, aby tracić czas.
  3. Porzuć długie bloki tekstu na rzecz krótkich akapitów, gdyż nie piszesz książki fantasy. Rozdziel treści na spójne części (na przykład tak, jak w tym artykule). Pamiętaj, aby każdy akapit miał ręce i nogi. Nie przerywaj wypowiedzi w połowie myśli. Jeśli już o tym mowa, pogrubienia i podkreślenia nie są Twoim wrogiem. (No chyba że używasz ich nagminnie).
  4. Stanowczo pożegnaj się z podwójnymi zaprzeczeniami. Ponownie: to nie jest powieść! Wysublimowane słownictwo nie jest dla każdego. Szanse na to, że Twoją stronę przeglądać będą J. K Rowling, S. King czy nawet D. Brown są niewielkie. Nikt nie doceni Twojego piśmienniczego kunsztu. Zamień: To nieprawda, że w naszym sklepie nie ma okazji na Najlepsze okazje w sieci.
  5. Zadbaj o poprawną konstrukcję zdania. Jest to szczególnie ważne w tzn. komunikatach oraz instrukcjach. Czasownik opisujący nadrzędną wartość dla Odbiorcy musi znajdować się w pierwszej części zdania. Mówiąc prościej, zamiast: Zejdź na sam dół strony, aby wysłać ankietę na Wyślij ankietę na dole strony.
  6. Zaniechaj branżowego, technicznego słownictwa. Zazwyczaj nikt, poza inną osobą z branży, go nie rozumie. Odrzuć: Wystąpił błąd systemowy (kod: 868378): problemy z uwierzytelnieniem i przyjmij Błąd logowania: nieprawidłowe hasło.
  7. Zaprzyjaźnij się z cyframi. Wygodniej czyta się: 18 produktów w koszyku, aniżeli Osiemnaście produktów w koszyku.
  8. Nie bój się „zabawnych komunikatów”, ale używaj ich z głową. Śmieszne wstawki na stronie specjalizującej się w produkcji zniczy wydają się nie na miejscu. Jednakże, sprzedając gadżety na Dzień Chłopaka, możesz pozwolić sobie na nieco więcej „luzu”.
  9. Nie bój się obrazków. Pamiętaj, że ludzie nie lubią czytać. Większość z nich tylko przelatuje tekst wzrokiem. Graficzne przedstawienie rozwiązania np. rejestracji konta, znacznie bardziej przypadnie im do gustu.
  10. Pomijanie kwestii grzecznościowych jest jak najbardziej w porządku. Zamiast Proszę o wciśnięcie przycisku tutaj napisz po prostu Wciśnij tutaj!.

Zasady UX writing należy stosować wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z Odbiorcą Masowym: na stronach WWW, aplikacjach, blogach, w formularzach i instrukcjach obsługi, na portalach społecznościowych, w FAQ i poradnikach etc.

Ludzie żyją dzięki opowieściom. Pozwól nam opowiedzieć Twoją.

Agencja copywriterska Teksty na zamówienie to przede wszystkim ludzie, którzy wierzą w moc słowa pisanego. Dzięki różnorakim zainteresowaniom naszych copywriterów, tworzymy zespół nietuzinkowych osób o równie nietuzinkowych zainteresowaniach, co przekłada się na efekt wykonywanych przez nas zleceń. Do każdego zadania podchodzimy z ciekawością i niegasnącym zaangażowaniem. Poznajemy produkt od podszewki, podkreślamy jego unikatowość i tworzymy niebanalne narracje, które wpadają w pamięć. I to właśnie dzięki temu ludzie wracają po więcej.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Być może zainteresuje Cię także...