Teksty na zamówienie

copywriter

Najczęstsze błędy copywriterów

Spis treści

Postanowiłeś związać swoją karierę z copywritingiem? Nie wszystko jest takie, jak sobie wyobrażałeś? Chcesz zacząć dobrze zarabiać jako copywriter? Niestety droga do osiągnięcia tego celu jest długa i wyboista… U jej końca czeka jednak kariera sztukmistrza słowa, systematycznie osiągającego pozytywne rezultaty w zakresie tworzenia treści marketingowych. Wbrew pozorom, copywriting to bardzo trudna sztuka. Jakie są najczęstsze błędy, które popełniają copywriterzy?

Najwięcej błędów popełniają początkujący twórcy treści, ale doświadczonym także zdarzają się pomyłki. Wiele z nich da się w prosty sposób wyeliminować – wystarczy wiedzieć, z jakimi błędami mamy do czynienia, zapamiętać je i w przyszłości uważać na tego rodzaju pomyłki. Im lepiej znamy swoje słabe strony, tym łatwiej będzie nad nimi pracować.

Mało unikalne & skomplikowane teksty

Wielu copywriterów tworząc teksty posiłkuje się treściami, które zostały stworzone wcześniej przez kogoś innego, mało wnosząc tym samym od siebie. Dobry twórca wie, że unikalny tekst napisany ze zdrowym rozsądkiem jest kluczem do powodzenia. Umiejętne tworzenie treści jest zaletą dobrego copywritera. W prosty sposób opisać coś zawiłego – to trudny problem, z którym borykamy się na co dzień. Copywriter musi umiejętnie podejść do określonego tematu, nawet jeśli jego wiedza w danym zakresie jest znikoma i w żadnym razie nie może on dać Czytelnikowi odczuć, że wcześniej nie miał w określonym zakresie żadnej wiedzy.

Z gramatyką na opak

Dobry tekst musi wykazywać się nienaganną stylistyką, ortografią i interpunkcją. Nawet najlepszemu twórcy może zdarzyć się błąd w sztuce.  Jest jednak diametralna różnica pomiędzy pojedynczą pomyłką, a rażącymi błędami w każdym zdaniu. Obowiązkowym wymogiem w pracy copywritera jest umiejętność operowania językiem. Jeżeli widzimy u siebie braki, warto poćwiczyć umiejętności językowe we własnym zakresie albo dodatkowo zatrudnić korektora.

Król Przymiotnik

Ozdobniki słów, czyli popularne w języku polskim przymiotniki. O ile piękne w literaturze, o tyle w tekście copywritera często są tzw. „zapychaczami”. Treść powinna odnosić się konkretnie do tematu, spełniać określone cele. Zbyt duża ilość przymiotników wprawdzie wydłuża tekst, ale nic do niego nie wnosi. Warto pamiętać, by używać przymiotników tylko wówczas, gdy faktycznie są one niezbędne – w innym wypadku ucierpi na tym merytoryka tekstu.

Masło maślane

Pleonazm, gdyż o nim mowa, to wyrażenie w którym jedna część zdania pokrywa się z następną. Jest to częsty błąd występujący w mowie potocznej, ale również w tekstach dziennikarzy czy copywriterów. Określenia takie jak potocznie stosowane „schodzić w dół” czy „cofać się do tyłu” są w pełni zrozumiałe. Sednem tekstu copywritera jest jednak prosty i precyzyjny przekaz, a nie tworzenie treści dla treści. Dobra rada – zawsze czytaj swój tekst przed wysłaniem go Klientowi.

Brak zrozumienia grupy docelowej

Treść odnosi się do konkretnej grupy Odbiorców. Pisząc tekst pamiętajmy, do kogo kieruje się słowa. Grupa docelowa określa w rzeczywistości styl tekstu.  Inaczej przygotowuje się materiał lifestyle’owy, a inaczej skierowany do lekarzy specjalistów czy finansistów. Jeżeli, np. treść odnosi się do tematu młodzieżowego i jest w formie lekkiego poradnika (np. tekst o cerze trądzikowej u młodzieży), lepiej nie nadużywać słownictwa specjalistycznego, a raczej skupić się na prostym przekazie. Jeżeli zapomni się o Odbiorcy, tekst nie spełni zadania, do którego został stworzony.

Niedostosowanie ilości zleceń do czasu

Problem ten dotyka przede wszystkim początkujących w branży, którzy tworzą treści za niewysokie stawki. Chcąc szybko zarobić, podejmują się zbyt wielu zleceń w krótkim okresie czasu, co działa przede wszystkim na niekorzyść zleceniodawców. Każdy tekst wymaga analizy i odpowiedniego nakładu pracy. Brak doświadczenia w branży, często wiąże się ze złym gospodarowaniem czasem i słabą organizacją pracy. Na początku drogi lepiej jest skupić się na małych zleceniach, żeby nie zaliczyć wpadki.

Brak interakcji z Klientem

Przygotowując tekst, należy pamiętać o wytycznych Klienta. Często trzeba przeprowadzić szczegółowy wywiad, aby dokładnie poznać jego oczekiwania.  Wielu copywriterów ogranicza kontakt ze Zleceniodawcą do minimum. Jest to poważne zaniedbanie, które często przekłada się na jakość napisanego tekstu.

Niedoświadczeni copywriterzy popełniają nieświadomie wiele błędów, chociaż nie ustrzegą się ich nawet ci najbardziej doświadczeni. Znajomość najczęstszych błędów z pewnością ułatwi nam analizę własnych pomyłek i pozwoli na stopniowe eliminowanie ich z naszej pracy. Jeżeli faktycznie mamy problem z operowaniem językiem, lepiej jest pomyśleć o dodatkowym kursie czy studiach podyplomowych z edytorstwa. Do osiągnięcia zadowalających rezultatów potrzebna jest codzienna praktyka i wiele wytrwałości w dążeniu do celu.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

2 Responses

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Być może zainteresuje Cię także...